Методична "родзинка"

Рушійною силою розвитку сучасного суспільства є інформатизація. Процес інформатизації швидко поширюється і в освітянському просторі, залучаючи всі навчальні ланки, в тому числі вищі навчальні заклади, та спричиняє не тільки появу нових термінів, а й зміну формату навчального процесу, який зорієнтований на максимальну оптимізацію навчання до потреб його учасників.

У зв'язку з динамічним розвитком і використанням технологій у всіх галузях суспільства у 21 столітті на сторінках інтернет-сайтів з'являються нові поняття пов'язані з педагогічною діяльністю, наприклад, "цифрове навчання" (digital learning), "цифрова педагогіка" (digital pedagogy), "онлайн педагогіка" (online pedagogy), "гібридна педагогіка" (hybrid pedagogy), критична цифрова педагогіка (critical digital pedagogy), "цифрові гуманітарні науки" (digital humanities) тощо. Також набувають популярності доступні і безкоштовні онлайн курси (Massively Open Online Courses (MOOCs) такі, як Udacity, Coursera та edX, які дають можливість студентам, викладачам і будь-якій людині визначитися з власними преференціями і займатися самоосвітою, підвищувати власну кваліфікацію чи здобувати абсолютно нову освіту. 

Найближчим часом, зважаючи на майбутні перспективи інтегрування цифрового освітнього середовища у навчальний процес, можна виділити ключові позиції входження вищих навчальних закладів у цифровий простір:

1. Залучення змішаного / гібридного навчання (blended learning), яке передбачає поєднання навчання за допомогою комп'ютера та очне спілкування з викладачем (як в традиційному навчанні).

2. Розробка окремих онлайн курсів для студентів з урахуванням їхніх слабких сторін у вивченні дисципліни.

3. Розробка і відкриття онлайн курсів для підвищення кваліфікації викладачів.

4. Вивчення й аналіз досвіду адаптивного навчання (на основі даних визначається зміст, процес, методи і темп навчання, що дозволяє вибудовувати власну освітню траєкторію студента).

Отже, інтегрування цифрової педагогіки дозволить максимально оптимізувати безперервне навчання як студентів, так і викладачів та досягти високої результативності.

Одне з першорядних місць в змісті навчання в галузі інформатизації освіти займають питання доречного, виправданого і ефективного використання інформаційних і телекомунікаційних технологій в освіті. 

Потрібно підкреслити, що використання засобів мультимедіа в освітньому процесі сприяє:

- підвищенню мотивації студентів до навчання;

- реалізації соціальної мети, а саме – інформатизації суспільства;

- інтенсифікації процесу навчання;

- розвитку творчої особистості студента;

- розвитку навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом;

- підвищенню ефективності навчання за рахунок його індивідуалізації.

Отже, застосування комп'ютерів в освіті привело до появи нового покоління інформаційних освітніх технологій, що дали змогу підвищити якість навчання, створити нові засоби впливу, ефективніше взаємодіяти педагогам зі студентами. На думку багатьох фахівців, нові інформаційні освітні технології на основі комп'ютерних засобів дають можливість значно підвищити ефективність навчання.